Sygdomspolitik

Sygdom

Dit barns første år i institutionen kan være præget af sygdom, da det lille barn endnu ikke har dannet antistoffer og dermed ikke har så stor modstandskraft mod smitsomme sygdomme, som det lidt større barn har. Sygdom er mange ting og kan have forskelligt udtryk. F.eks. er diarré meget smitsomt og barnet vil derfor ikke kunne være i institutionen, men gentagne tynde afføringer kan også skyldes f.eks. tænder og det kan derfor ligeledes påvirke barnets almentilstand og derfor vil barnet blive ringet hjem efter 2-3 tynde afføringer.

Andre eksempler kan være øjenbetændelse eller forkølelse. Selvom det kan skyldes en virus og ikke kan behandles, kan det alligevel påvirke dit barnets almentilstand kraftigt.

Det behøver det dog ikke og mange forældre vil f.eks. opleve at deres børn er snottede det meste af året, men børnene er ikke påvirkede og kan sagtens følge en almindelig vuggestuedag.

Sygdom behøver ikke indebære feber, så vi laver en vurdering ud fra vores generelle kendskab til barnet, inden vi ringer til jer.

Ved feber ringes barnet hjem når der har 38,0 eller derover.

Som forældre skal I huske at:

•  For dit barn er det hårdt at skulle i institution, hvis hun/han ikke er frisk. Det er væsentligt forskel på at være hjemme med sin mor eller far, og at være i vuggestue.
  • Dit barn kan udgøre en smittefare for både andre børn og voksne, når det er sygt.
  • Som forældre må du have tillid til, at personalet reagerer kompetent, når vi vurderer, at dit barn er sygt.

Det kan være svært at sige præcist, hvornår et barn er for syg til at være i vuggestuen. Et sløjt barn kan fungere fint hjemme, hvor mor eller far er i nærheden. Men hverdagen i institutionen er anderledes og kræver mere af dit barn og der er ikke altid en voksen der kan ”gå fra” med et enkelt barn der er sløj.

Det kræver både fysisk og psykisk overskud at være i institutionen, hvilket ikke er til stede hos det syge barn.

Efter endt sygdom er det vigtigt, at dit barn er HELT rask, inden det igen skal i institutionen.

Derfor er det vigtigt at du holder dit barn hjemme indtil:

• Dit barn er i stand til at følge en normal institutionsdag med udeleg, ture o.s.v.
  • Dit har haft mindst en normal afføring efter endt diarré.
  • Dit barn har haft en hel sygdomsfri dag hjemme, hvis sygdommen har varet mere end 24 timer.
  • Dit barn ikke længere smitter.

Smitsomme sygdomme

Hvis dit barn har noget der smitter, er det vigtigt at give besked til institutionen

Hvis der opstår flere tilfælde af en smitsom sygdom i institutionen, vil personalet

informerer forældrene gennem et opslag i institutionen.

Et barn kan komme i institution, når barnet ikke smitter og barnets tilstand i øvrigt tillader det. I tvivlstilfælde kontakter institutionen den sundhedsplejerske, der er tilknyttet institutionen.

Husk også altid at give besked hvis dit barn har lus.

Vi prøver at forbygge sygdom ved at :

• Sørge for god håndhygiejne hos børn og voksne.
  •  Forsøge at undgå at børnene løber rundt med "snottede" næser .
  •  Spritte hænder af efter næsepudsning.
  •  Lufte ud flere gange dagligt.
  • Spritte puslebordene af  mellem hver skiftning.

Som forældre kan du forebygge ved:

•  Vaske hænder på dit barn og dig selv når I kommer og går.
  •   Sørge for at der er tøj til alt slags vejr.
  •  Spritte hænder af efter næsepudsning.
  •  Holde dit barn hjemme til det er helt rask.

Medicin til børn i institution:

Når et barn har en kronisk lidelse, der kræver medicinsk behandling, skal institutionen give medicin til barnet. I særlige tilfælde kan persona­let påtage sig at give medicin til behandling ved akut sygdom. Medicin ­ skal dog, så vidt muligt, gives hjemme.

I tilfælde hvor personalet skal give medicin, skal der være en skriftlig instruktion fra forældre og be­handlende læge. Den skal opbevares på institutionen.

Og så lige til sidst:

Vi har fuld forståelse for, at det kan være svært at få dit barns sygdom og arbejdslivet til at hænge sammen. Vi vil altid stå til rådighed med en snak og vejledning omkring jeres situation.