Mad og pædagogik

Vores generelle tilgang til mad

• Økologi, økologi, økologi
  • Så lidt madspild som muligt
  • Ikke meget kød på menuen, meget fisk og grønt
  • Alle har mulighed for at spise det samme
  • Sæson, Sæson, Sæson
  • Grøntsager passer ind Alle steder
  • Variation i maden = udfordring af børnenes smagsløg
  • Smag og konsistens er vigtig

Pædagogikken i måltidet:

• Vi ser os selv som værter ved måltidet og sørger for at der er en hyggelig samtale omkring bordet, hvor alle bliver hørt.
  • Vi ved, hvad der er på menuen og hvilke råvarer, der er i maden.
  • Vi hjælper børnene til at sætte ord på den mad, de spiser og taler med dem om madens smage og konsistens.
  • Vi tager ind imellem råvarerne med til på stuen og taler om dem.
  • Vi lærer at være en del af et fællesskab og hvordan man sidder om bordet på en god måde.
  • Vi hjælper børnene med at være en god og hjælpsom ven under måltidet. Vi øver os i at sige værsgo og tak for mad og lærer at række maden videre.
  • Vi understøtter, at børnene udvikler mad mod. Både ved at de udvikler et sprog om deres smag og lyst, men også ved at opfordre og udfordre dem til at smage. Vi er bevidste om, at mad mod er en udviklingsproces, hvor børn skal danne gode erfaringer, og at det kan være okay at dufte eller røre ved maden til en start.
  • Som rollemodeller er vi bevidste om at snakke positivt om maden, og giver udtryk for at vi som voksne kan lide den.

Pædagogiske aktiviteter med børnene.

Vores ambition er at tænke maden ind i det pædagogiske arbejde, hvor det er muligt. Vi arbejder med at vise børnene madens vej fra jord til bord. I hjemmedelen har vi ugens råvare – i hele huset spiser vi efter årstiden – dyrker selv enkelte ting ude og i vindueskarmen.

At forstå hvor maden kommer fra, være med til at tilberede og servere den, udvikler nysgerrighed, mad mod og madglæde.

Lilla gruppe er med til at lave mad på vores faste båldage en gang om ugen. Det dem der   snitter grøntsager osv.

• Køkkenet har åben dør og vi aftaler, hvilke børnehavebørn der kommer ind og er med til at snitte frugt.
  • I vuggestuen arrangeres bagedage, hvor børnene er med til at lave dej og forme boller eller brød. En gang imellem hjælper de også med at skære eller rive bløde grøntsager, som skal bruges til frokost.
  • Til de daglige måltider sørger vi for, at der er forskellige toppings eller krydderier, som børnene kan vælge til deres mad. På den måde er børnene selv med til at sætte deres præg på maden, hvilket – udover at understøtter selvhjulpenhed - også gør dem mere tilbøjelige til at spise den.
  •  I hjemmedelen har hver stue en dag, hvor der er åben for samarbejde med køkkenet – hjælpe med maden, snitte grønsager, skære frugt eller bage. I udedelen sørge køkkenpersonalet for, at alle børn, fra alle farvegrupper, på skift kommer med i køkkenet og skærer frugt eller grønt.

Sukker

Vi vil gerne begrænse børnenes sukkerindtag, så det er forældrene, der har overblikket og ansvaret for, hvor meget sukker deres barn får.

Sukker bruges velovervejet i køkkenet. Det er typisk som krydderi i forbindelse med tilsmagning eller i syltning.

Der serveres ikke sukker til morgenmaden, og der bruges ikke sukkerholdigt pålæg som chokolade og syltetøj

Vi serverer ikke slik, kage, is, saftevand og sodavand. Kun ved helt specielle anledninger kan der serveres saftevand eller en sodavandsis.

Sukker til fødselsdage: Det er altid dejligt, når forældrene ønsker at tage noget med og bidrage til festen, når barnet fejrer fødselsdag i institutionen. I løbet af året er der mange fødselsdage, og vi ønsker derfor at fødselsdagene markeres på anden vis end ved søde sager

Tryk her for at se flere billeder af vores mad i hjemmedelen på instagram

Tryk her for at se hjemmedelens smiley

Tryk her for at se udflytterdelens smiley

Tryk her for at se mere om madordningen.