Ligestilling i børnehøjde

Ligestilling i Københavns dagtilbud

København skal være en by for alle uanset køn og seksualitet. Det starter med at skabe lige muligheder for børn og unge i vores dagtilbud.

Vi arbejder for at sikre alle børn lige muligheder i deres opvækst og identitetsudvikling. Det handler ikke om, at piger og drenge skal være ens, men om at alle børn uanset køn, etnicitet, handicap eller social baggrund skal have lige muligheder for at lære, udfolde deres kompetencer og udvikler sig.

Ligestilling i børnehøjde” skal gøre os klogere på, hvilke muligheder og begrænsninger vores forventninger til køn og kønsforskelle kan skabe for børnenes chancelighed og trivsel, og hvordan det pædagogiske personale i endnu højere grad kan sikre børnene lige muligheder uanset køn ved at være bevidst om de ubevidste normer og forventninger i deres arbejde.

Vi har derfor udarbejdet nogle retningslinjer til personalet, og fået tilladelse til at lade os inspirere af Børnehaven Jordklodens politik for køn, krop og seksualitet.

Vi arbejder med at være opmærksomme på følgende:

•  Når vi taler med børnene, prøver vi at undgå kønnede betegnelser som piger/tøser/drenge, men sig i stedet f. eks børn eller lignende.
  •  Når vi hjælper et barn i gang med en leg, prøver vi at  foreslå nye lege end dem de typisk selv ville vælge og kan foreslå andre legekammerater end dem de måske typisk ville vælge.
  •  Når en ikke på forhånd planlagt aktivitet skal startes, er vi opmærksomme  på de klassiske kønsstereotype aktiviteter som fodbold, lege med perler/byggeklodser m.m tilbydes alle børn.
  •  Når der skal f.eks. skal flyttes noget tungt, så kan vi f.eks få børnene til at hjælpe og fortælle, at de alle er hjælpsomme og stærke.
  •  Når vi skal kontakte børnenes forældre,  husker vi på at ringe lige meget til både barnets mor og far.
  • Når der er opstartssamtaler, spørger ind til familiekonstallationen, i stedet for at gå ud fra at barnet bor med en far og en mor.
  •  Når vi synger, læser eller fortæller historier, kan vi f.eks skifte køn på personer. Hvad nu hvis” Rødhætte” var en dreng og lignende, så vi åbner mulighed for andre fortællinger og muligheder, end de mere kønsstereotype roller der ofte er i bøger og eventyr.
  • Vi er opmærksomme på at tale med børnene om roller og åbne muligheder for at tingene kan være anderledes.
  •  Vi vil i vores indretning, være farveneutrale og generelt undgå at tale om farver der er kønsbestemte.
  •  Når vi indkøber legetøj, vil vi være opmærksomme på at det er mere kønsneutralt og giver mulighed for leg for alle børn.
  •  I vores indretning og legezoner, vil vi bestræbe os på at legemulighederne ikke bliver for kønnede, men at de inviterer til leg for alle børn.
  • Vi tager ikke på kønsopdelte ture, vi laver ikke kønsopdelte aktiviteter og vi holder ikke kønsopdelte fødselsdage.
  • Som personale vil vi være bevidste om de opgaver vi varetager og prøve at gøre noget andet end det vi plejer og måske er kønsstereotypt. Det kan være oprydning, vilde lege, fodbold eller stillesiddende aktiviteter. Det handler om at udfordre sig selv og vise børnene at de ”voksne”, kan eller prøver de samme ting og ikke låser sig fast i noget kønsstereotypt.
  •  Det skal være ok for personalet og huske hinanden på, hvis man kommer til at ”falde i”.